Friday, July 10, 2009

11 tips berpasangan

Nih de skit2 tips yg dpat digunakan dalam perhubungan utk bertahan hingga ke akhir hayat...insyaallah....

1. Beriman

Nak jadi padangan yg lebih baek...kunci pertama adalah dengan menguatkan iman kite sendiri. By having this....insyaallah hubungan cinta kita akan diredhai dan mendapat keberkatan...

Nas: insyaallah...mudah2an aku dan si dia de sifat ni....:)

2. Jangan ‘minder’ dan selalu mengenang masa lalu

Jangan de sikap minder kat pasangan kite...Bile kite pernah wat kesalahan dulu, janganla slalo dikenang atau diingat...kena positif. Bila kite minder... sama je kita kata bahwa kite tak sepadan untuk si dia. Bila kite tidak percaya diri bahwa kite adalah pasangan yang sepadan untuk dia, maka kite akan benar2 menjadi pasangan yang tak sepadan.

Nas: benda yg da lepas tu biarla lepas.....

3. Romantis

Bile suatu hubungan cinta mula de bibit2 keretakan...tanda pertama yang kite kena perasan adalah mula berpudarnya romantisme antara kite dan dia. Umumnya pasangan yang akan retak melupakan bagaimana senangnya ketika pertama kali mereka menjalin hubungan tersebut. Hubungan cinta adalah sesuatu yang harus sentiasa dibina dan bersikap romantis dalam membina hubungan tersebut adalah mutlak.

Nas: tak salah kite atau dia buang ego...jadi lebih romantik...:)

4. Jangan buat something juz nak membahagiakan dia

Berapa kalikah kite pernah wat sesuatu untuk kite yang sebenarnya tak ingin kite lakukan...tapi tetap kite lakukan kerana nak wat dia bahagia? Camner perasaan kite masa wat hal tu? Setiap kali kite membuat kompromi atas sikap kite tersebut, kite memperlebar jurang hubungan cinta kite. Sebaiknya kite secara jujur mengatakan pada dia bahawa kite kurang senang wat hal tersebut, dan mencari alternatif lain untuk mengatasinya bersama.

Nas: tp xsalah pun kalau nak wat benda tu utk bahagiakan dia...tu nak buktikan pengorbanan dan kesanggupan kite terhadap dia...

5. Jangan paksa dia untuk wat hal2 yang dia kurang senang

Lebih kurang maksud mcm kat atas....:)

Nas: kite kena terima segalanya dengan ikhlas dan berbincang jika de yg x kena...kadang2 merajukla supaya dapat perhatian dari dia..hehehehe

6. Jangan merendahkan dia

Takde org yg sempurna kat dunia nih. Masing2 de daya fikir, keje dan daya tahan tersendiri. Bile kite selalu merendahkan die dengan menyalahkan apa saja yang dia wat salah...bagaimana kite akan berharap dia akan berbuat benar?

Nas: berbincang kat lebih afdal...xyah nak salahkan die je...kalau saja2 nak merendahkan dia secara manja atau gurau..leh terima kot...;)

7. Jangan berjanji yang kite tak mampu nak kotakan

Kepercayaan adalah hal yang sgt2 penting dalam perhubungan cinta. Kepercayaan mesti dibina dan dikembangkan. Bila kite tak memenuhi janji kite pada dia...camner dia nak caya kat anda pada masa akan datang kan...

Nas: janjila pe yg mampu...da sentiasa berpegang pada janji.....

8. Usahakan untuk selalu berada kat sisi dia

Dia merupakan teman kite untuk seumur hidup… .Usahakan untuk berada kat sisi dia baik dalam suka maupun duka…

Nas: ni betul...tu la namanya pengorbanan..biar susah senang sama2...

9. Komunikasi

Dunia berubah dari hari ke hari. Bila kite tak terus menerus berkomunikasi dengan dia...kite akan terkejut bile suatu hari kite baru sedar yg jurang perbezaan antara kite berdua telah semakin lebar.

Nas: tak salah bazirkan duit skit sms, emel, call dia...tu tunjuk yg kite concern kat dia...:)

10. Jangan act kasar kat dia

Kite kena hormati pasangan kite sebagaimana kite menghormati org lain. Jangan sampai kite lebih menghormati teman kite daripada menghormati dia.

Nas: hormati dia...sebab dia bakal jadi pasangan hidup kite...

11. Jujurlah selalu

Suatu hubungan cinta takkan kekal lama bila dibangun dan didasari sifat kebohongan. Even dia tak pernah tahu kite berbohong tetapi fakta bahwa kite mengetahui kebohongan itu, akan mempengaruhi perasaan kite maupun dia.

Nas: nape nak bohong...bohong tu memang satu perkara yg xkan dapat mengekalkan hubungan kite..trus terangla walaupun susah..walaupun akan menyakitkan hati dia...yg penting..kite jujur...

No comments: